GOOGLE STADIA در حال خاموش شدن است. تنها سه سال پس از راه اندازی، شرط بندی بزرگ گوگل برای بازی های ابری در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ متوقف می شود.
نابودی سریع آن یک شوک کامل نیست. علیرغم تلاشهای زیاد گوگل برای ایجاد تبلیغات در مورد سرویسی که آن را «آینده بازی» مینامد، برنامه بزرگ این شرکت همیشه فاقد یک عنصر کلیدی بود: بازیهای ویدیویی. گوگل نتوانست هیچ عنوان اصلی را برای Stadia منتشر کند، در عوض به بازی های شخص ثالث برای جذب بازیکنان متکی بود – سرمایه گذاری پرهزینه ای که به گفته بلومبرگ، گوگل ده ها میلیون دلار برای هر پورت خرج کرد. طبق گزارشها، گوگل بدون هیچ نسخه پر زرق و برقی برای نمایش، با شرکتهایی مانند Peloton و Bungie در مورد معاملات برچسب سفید برای فناوری استریم خود تماس گرفت.
کسب اطلاعات بیشتر: نصب ChromeOS Flex برای سرعت بخشیدن به یک لپ تاپ کند
برنامه گوگل برای توقف این سرویس از ماه ژوئیه شایعه شده بود، زمانی که حساب کاربری توییتر که اکنون معلق شده بود، Killed By Google حدس می زد که Stadia تا پایان تابستان به پایان می رسد. در آن زمان، اکانت رسمی توییتر Stadia با این ادعا که «استادیا تعطیل نمیشود» واکنش نشان داد. دو ماه بعد، این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق می افتد.
زمانی که خبر درگذشت استادیا منتشر شد، مشخص نبود که چه تعداد از کارمندان یا حتی شرکا از قبل اطلاع داشتند. یکی از مدیران Bungie در Destiny Forums نوشت: «ما به تازگی از تعطیلی Stadia مطلع شدیم و صحبتهایی را درباره گامهای بعدی بازیکنان خود آغاز کردهایم. در Reddit، یکی از مدیران انجمن Stadia در حال پاسخ به پستهایی درباره یک رابط کاربری جدید بود که “به آرامی در حال انتشار است” و کسانی را که از خاموش شدن مطلع شده بودند متحیر میکرد. فیل هریسون، معاون و مدیر کل Stadia امروز در یک پست وبلاگی گفت که “بسیاری از اعضای تیم Stadia این کار را در بخشهای دیگر شرکت پیش خواهند برد” بدون ارائه جزئیات بیشتر.
وقتی Stadia راهاندازی شد، گوگل مطمئن بود که میتواند صنعتی را متحول کند که تجربه چندانی در آن نداشت. در مارس ۲۰۱۹، این شرکت اعلام کرد که استودیوی داخلی خود را برای کار بر روی پروژه های اصلی ایجاد خواهد کرد. این تلاش توسط غول صنعت جید ریموند رهبری شد. ریموند، بنیانگذار یوبیسافت تورنتو و استودیوی الکترونیک آرتز، و همچنین معاون وقت گوگل، مدت زیادی دوام نیاورد. تا فوریه ۲۰۲۱، گوگل چندین پروژه را لغو کرد، دو استودیو خود را در مونترال و لس آنجلس تعطیل کرد و تقریباً ۱۵۰ نفر را اخراج کرد. ریموند به عنوان بخشی از انتقال، شرکت را ترک کرد و در یک استودیوی جدید به نام Haven شروع به کار کرد. حداقل نیم دوجین کارمند او را دنبال کردند.
استادیا هرگز بهبود نیافت. هریسون با اعلام تعطیلی خود در امروز، گفت که اگرچه Stadia بر روی یک “بنیان فناوری قوی” ساخته شده است، اما “در بین کاربران جذب نشده است.” این یک شکست پرهزینه و شرم آور برای گوگل است – که همچنین هزینه هر قطعه سخت افزاری را که از فروشگاه آن خریداری شده است، و همچنین بازی ها و افزونه های خریداری شده از طریق فروشگاه Stadia را بازپرداخت می کند. هریسون گفت که “اکثریت” این بازپرداخت ها باید تا اواسط ژانویه انجام شود.
اکنون به نظر می رسد تمرکز این شرکت به جای خود بازی ها، روی فناوری است که به Stadia قدرت می دهد. هریسون گفت که گوگل «فرصتهای روشنی برای اعمال این فناوری در سایر بخشهای Google» مانند YouTube، Google Play و پروژههای واقعیت افزوده میبیند. هریسون همچنین گفت که فناوری پشت Stadia در دسترس “شریک های صنعتی” قرار خواهد گرفت و افزود که او همچنان معتقد است که بازی ابری آینده است. هریسون هنگام اعلام مرگ Stadia گفت: “ما عمیقاً به بازی متعهد هستیم.” باورش سخت است Stadia زمانی آینده بازی بود. اکنون، گذشته است.
دیدگاهتان را بنویسید