اگر این نرم افزارهای تحلیل تکنیکال را نشناسید در بازارهای سرمایه گذاری موفق نخواهید بود

یکی از مهمترین بخش‌های علم سرمایه‌گذاری، تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال که برگرفته از روانشاسی بازار و پیدا کردن الگوهای تکراری است، زیرساخت یک دارایی (مثلا سهام در بورس) تقریبا نادیده گرفته شده و همسو با موج‌های روانی ایجاد شده در بازار، تحلیل‌های آنی ارائه خواهد شد. اگرچه اندیکاتورها و الگوها بخش اصلی تحلیل تکنیکال هستند، اما بیش از صد مدل اندیکاتور در وبسایت‌های مختلف ارائه شده و اکثرا تمرکز خود را بر چند اندیکاتور مشخص گذاشته‌اند. بعضی از نرم‌افزارها نیز برای کمک به سرمایه‌گذاران توسعه یافته‌اند که به صورت پیش فرض، چندین اندیکاتور را به کاربران ارائه می‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست که بهترین نرم افزارهای تحلیل تکنیکال کدام هستند و مهمتر از آن، کدام اندیکاتورها و الگوها برای شما کاربردی خواهند بود؟! ابتدا اجازه دهید تا مروری بسیار سریع بر تحلیل تکنیکال داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

اگر به نمودار قیمت دارایی‌های مختلف در یک بازار آزاد دقت کرده باشید (مثلا قیمت سهام یک شرکت در بورس)، متوجه می‌شوید که بعد از هر افزایش قیمت ناگهانی (افزایش درخواست برای خرید و ایجاد صف خرید)، یک نزول قیمت نسبتا ناگهانی (یا همان اصلاح) اتفاق می‌افتد. در نقطه‌ی مقابل نیز بعد از هر ریزش شدید قیمت، افرادی پیدا می‌شوند که با عجله‌ی بسیار زیاد، حجم بالایی از سهام شرکت را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت (یا همان اصلاح نمودار) می‌شوند. این ساده‌ترین کاربرد تحلیل تکنیکال است.

در تحلیل تکنیکال، سرمایه‌گذار باید با جو روانی ایجاد شده و ذهنیت سرمایه‌گذاران در خصوص قیمت یک دارایی آشنا باشد. مثلا در حال حاضر، قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان است. بسیاری از افراد معتقدند که قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید، بنابراین، جو روانی بازار آماده‌ی یک صعود قیمت بوده، اما در صورتیکه قیمت به ۳۵ هزار تومان برسد، دارندگان دلار احتمالا آن را خواهند فروخت (چرا که معتقدند در این نقطه، دولت وارد کار شده و قیمت دلار را کاهش خواهد داد). این همان افزایش قیمت و اصلاح قیمت بعد از آن خواهد بود.

با همین جو روانی نسبت به قیمت یک دارایی، به سادگی می‌توان متوجه مفاهیمی از جمله سطوح حمایت و مقاومت گردید. بنابراین، در تحلیل تکنیکال باور بر این است که همه‌ی تغییرات قیمت یک دارایی در دل نمودار قیمتی آن نهفته است و کافی است که با شناسایی الگوها، روند آتی قیمت را ارزیابی کرد. وبسایت tejaratfx به زیبایی این مفهوم را بیان می‌کند: “در حالی که تجزیه و تحلیل این داده ها نمی تواند مطلقاً درباره آینده پیش بینی کند ، اما مطالعه حرکات قیمت گذشته در یک نمودار می تواند به تحلیلگران فنی کمک کند تا پیش بینی کنند که “احتمالاً” برای  قیمت ها چه اتفاقی می افتد”. در مقاله‌ی دیگری می‌توانید زیر و بم تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید.

چگونه باید از نرم افزار های تحلیل تکنیکال استفاده کرد؟

نرم افزار های تحلیل تکنیکال با اتصال به سرورهای قدرتمند بازارهای مالی دنیا، داده‌های آنی یا همان قیمت دارایی های مختلف را به شما نمایش می‌دهند. در این نرم افزارها می‌توانید (مثلا) قیمت آنی طلا را مشاهده کنید و تغییرات قیمت در ساعات، روزها و حتی هفته‌های گذشته را بررسی کنید. این تازه شروع به کار است! در مرحله‌ی دوم، لیستی بلند بالا از اندیکاتورها در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با استفاده از تک تک آن‌ها، تغییرات قیمت را به دقت بررسی کنید. اما اندیکاتور چیست؟ اجازه دهید مروری بسیار خلاصه وار بر روی این ابزار کاربردی در بازارهای مالی داشته باشیم.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور در حقیقت همان Indicator انگلیسی بوده که به معنای شاخص یا مبنای اندازه‌گیری است. بنابراین، اندیکاتور ابزاری برای مقایسه‌ی داده‌ها و متغیرهای موجود در نمودار قیمت دارایی‌ها است. اندیکاتورها بر مبنای محاسبات ریاضی عمل کرده و در کل می‌توانند یکی از وظایف هشدار دادن، پیش‌بینی کردن و نهایتا تایید کردن را بر عهده بگیرند. شاید با یک مثال، بهتر بتوان موضوع را بیان کرد. اندیکاتور بولینگر بند یک وظیفه‌ی ساده دارد. این اندیکاتور قیمت را دنبال کرده، یک خط را به عنوان میانگین قیمت و دو خط را به عنوان دامنه‌ی نوسان قیمت نشان می‌دهد. به تصویر زیر دقت کنید:

اندیکاتور بولینگر بندنمودار قیمت توسط کندل‌های سبز و قرمز نمایش داده شده و سه خط بر روی آن در حرکت است. خط وسط نشان دهنده‌ی میانگین قیمت بوده و دو خط بالایی و پایینی، بیانگر دامنه‌ی مورد انتظار نوسان قیمت بر طبق فرمول‌ها و محاسبات موجود در اندیکاتور بولینگر بند است. بنابراین، هر کجا که قیمت با خطوط بالایی و پایینی تلاقی داشت را می‌توان به عنوان یک سیگنال برای باز کردن و بستن معامله، در نظر گرفت. حالا مفهوم اندیکاتور و همچنین کاربرد آن را بهتر می‌دانید. بهتر است برگردیم سراغ نرم افزارهایی که طیف متعددی از اندیکاتورها را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. در این مقاله، با کمک از وبسایت تجارت فارکس سه نرم افزار کلیدی برای تحلیل تکنیکال را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین نرم افزار های تحلیل تکنیکال

اولین نرم افزار تحلیل تکنیکال به بیان تمامی کسانیکه در بازارهای مالی دنیا فعالیت می‌کنند، متاتریدر ۴ است. اگرچه این نرم افزار بسیار قدیمی شده، اما به دلیل کاربران بسیار زیادش، هنوز هم به عنوان یکی از معتبرترین نرم افزارهای تحلیل تکنیکال معرفی می‌شود. قیمت طلا، نفت، دلار، سهام شرکت‌های معتبر و چندین رمزارز را می‌توانید به سادگی در متاتریدر ۴ مشاهده کنید و از اندیکاتورهای آن، از جمله فیبوناچی، زوایای گن و … استفاده کنید. خوبی این نرم افزار، ارائه‌ی نسخه‌های مربوط به اندروید و ios در کنار نسخه ویندوز است. نرم افزار بعدی هم برای تحلیل تکنیکال، متاتریدر ۵ است. MT5 که نسخه‌ی جدیدتر متاتریدر۴ است، کاملا به روز بوده و ابزارهای بیشتری را در اختیار کاربران قرارداده و بعضی از ضعف‌های نسخه‌های قبلی را پوشش داده است. با استفاده از متاتریدر ۴ یا ۵ به همراه استفاده از اکسپرت‌های موجود و رایگان، می‌توانید متاتریدر را تبدیل به یک نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک اندروید و ios کنید.

داینامیک تریدر

نرم افزار تحلیل تکنیکال داینامیک تریدرداینامیک تریدر نرم افزار محبوب بسیاری از سرمایه گذاران جهانی است. اندیکاتورهای موج شمار الیوت، فیبوناچی، الگوهای هارمونیک و … را برروی نمودارهای قیمتی در اختیار کاربران قرار داده است. توسعه دهندگان این نرم افزار بیش از ۱۵ سال است که در این حوزه فعالیت کرده و به خوبی توانسته‌اند تا یکی از بهترین نرم افزارهای تحلیل تکنیکال را در اختیار کاربران قرار دهند.

مفیدتریدر۵

بله! کارگزاری مفید در اقدامی زیبا و حرفه‌ای، نرم افزاری را برای تحلیل تکنیکال ارائه کرده و نام آن را مفید تریدر گذاشته است. این ابزار، خصوصا برای بازار بورس ایران کاربردی بوده و با استفاده از آن می‌توانید از طیف گسترده‌ای از اندیکاتورهای تحلیل قیمتی استفاده کنید. این نرم افزار حتی قابلیت اضافه کردن اسکریپت و اندیکاتورهای اختصاصی را نیز دارد که بیانگر سطح حرفه‌ای بودن تیم طراح آن است. البته دقت داشته باشید که مفیدتریدر ۵ در حقیقت نسخه‌ی بومی شده‌ی متاتریدر ۵ است که پیشتر نام آن را ذکر کردیم.

نرم افزار تحلیل تکنیکال موتیو ویو

اگر امواج الیوت در تحلیل تکنیکال را بشناسید، اهمیت آن را خواهید دانست. موتیو ویو در بین کاربرانی که تحلیل خود را با تکیه بر این اندیکاتور (امواج الیوت) انجام می‌دهند، طرفرداران دو آتیشه‌ای دارد. اما مشکل آن، قیمت نسبتا بالای استفاده از نسخه‌ی پرمیوم آن بوده و کمتر کسی است که بتواند هزینه‌های جاری آن را پرداخت کند. با این حال، سرمایه گذاران حرفه ای در سرتاسر جهان، از قابلیت‌های بی نظیر این نرم افزار استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال با موتیو ویوتا کنون، با سه نرم افزار برتر برای تحلیل تکنیکال آشنا شدیم. اما کدام نرم افزار برای ایرانیان بهترین است؟ آیا فقط همین نرم افزارها وجود دارد؟ قطعا سوالات بیشتری در ذهن شما نقش بسته است. بهتر است برای مشاهده‌ی سایر نرم افزارهای تحلیل تکنیکل و همچنین پیدا کردن سوالاتتان در خصوص بهترین نرم افزارهای تحلیل تکنیکال این مقاله را مطالعه کنید. اگر اهل استفاده از تلفن همراه هستید و عموما به جای استفاده از کامپیوتر، از تلفن خود برای بررسی بازار و پیدا کردن نقطه مناسب برای ورود به بازار می‌گردید، خبر خوب این است که نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای اندروید نیز ارائه شده‌اند. اگرچه اکثر افرادی که به صورت حرفه‌ای در بازارهای سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند، از کامیپوتر یا لپتاپ به همراه مانیتورهای بزرگ استفاده می‌کنند، اما زمینه برای هر سلیقه‌ای فراهم شده است. وبسایت تجارت فارکس به شما یاد خواهد داد که چگونه از تک تک ابزارهای مهم از جمله اکسپرت ها و اندیکاتورها استفاده کنید تا بتوانید در این بازار بزرگ و پرسود، موفق باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

94 − = 87