دیزنی تعدادی از محبوب ترین و جاودانه ترین آثار کلاسیک سینمای آمریکا را تولید کرده است. اگرچه دیزنی پیشرو در انیمیشن است، اما کمک های دیزنی فراتر رفته و به بافت فیلم به عنوان یک رسانه داستان سرایی می رود. هر فیلم دوستی یک فیلم دیزنی مورد علاقه دارد. تقریباً همه آثار کلاسیک دیزنی را دیده اند، شاهزاده خانم مورد علاقه خود را دارند و شرورهای اصلی را می شناسند. خانه موش به لطف تاریخ ۱۰۰ سالهاش، در این تجارت یک غول بزرگ است.
یکی از دلایل اصلی موفقیت دیزنی موسیقی است. بسیاری از بهترین موزیکالهای سینما از خانه موش میآیند، با ترانهسرایان و آهنگسازان درخشان و متحول کنندهای مانند برادران شرمن و دو نفری مانند آلن منکن و مرحوم هوارد اشمن که میراثی غنی از موسیقی را ساختهاند. در واقع، این آهنگها تقریباً در سطح جهانی مورد تحسین قرار میگیرند و دلیل خوبی هم دارند. تعداد کمی از استودیوهای هالیوودی به اندازه دیزنی آهنگ های نمادین دارند.
کسب اطلاعات بیشتر: ۳۰ فیلم برتر دهه ۱۹۹۰ (قسمت اول)
۱۰ “زنگ های نوتردام” – “گوژپشت نوتردام” (۱۹۹۶)
گوژپشت نوتردام بدون شک تاریک ترین، پیچیده ترین و برجسته ترین موسیقی متن فیلم های دیزنی را دارد. این فیلم که بر اساس رمان ۱۸۳۱ ویکتور هوگو ساخته شده است، داستان کوازیمودو، زنگزن قوزدار نوتردام را روایت میکند که عاشق اسمرالدا زیبا میشود، درست زمانی که پدر مستبد خود، کلود فرولو، او را مورد توجه قرار میدهد.
فیلم تاریک و جوی، دارای موسیقی متن نمادین منکن و شوارتز است. بهویژه شماره افتتاحیه «زنگهای نوتردام» به یاد ماندنی است، آهنگی پیچیده و تقریباً بینقص که عملاً به عنوان پیش درآمد فیلم عمل میکند. «زنگهای نوتردام» با ترکیبی تخصصی از توسعه شخصیت و پیشرفت روایت، دستاوردی بینظیر است، ترکیبی جذاب که بهطور یکپارچه مضامین و ایدهها را در یک آهنگ بدیع و اپرایی ترکیب میکند.
۹ “روزی روزگاری رویا” – “زیبای خفته” (۱۹۵۹)
زیبای خفته ۱۹۵۹ اغلب آخرین کلاسیک دیزنی از دوران طلایی آن محسوب می شود. این فیلم بر اساس افسانه ۱۶۰۷ چارلز پرو، پرنسس آرورا است که پس از نفرین شدن توسط پری شیطانی، Maleficent، به خواب ابدی فرو می رود.
این فیلم سخاوتمندانه از باله زیبای خفته اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی در سال ۱۸۹۰ وام گرفته است و از والس گارلند آن به عنوان موضوع اصلی رمانتیک خود استفاده می کند. جک لارنس و سامی فین برای این آهنگ شعر نوشتند و در نتیجه آهنگ شیرین و اثیری “روزی روزگاری رویا” ساخته شد. یک آهنگ عاشقانه کلاسیک و کهن الگو، “روزی روزگاری رویا” تم شفق قطبی و شاهزاده فیلیپ است، آهنگی ملایم و لذت بخش که سنت را در بر می گیرد و افسانه ترین آهنگ را در کاتالوگ دیزنی ارائه می دهد.
۸ “بازتاب” – “مولان” (۱۹۹۸)
مولان یکی از جسورانه ترین فیلم های زمان خود است که جوهر داستان عامیانه هوآ مولان را در بر می گیرد و یکی از خرابکارانه ترین تلاش های رنسانس دیزنی را ارائه می دهد. داستان در مورد مولان، زن جوانی است که تظاهر به یک مرد می کند و برای مبارزه با هون ها، جای پدرش را در ارتش امپراتوری می گیرد.
مولان با بررسی هویت و میراث، فیلمی متفکرانه و ظریفتر از خانه موش است. معروف ترین آهنگ فیلم، «انعکاس»، عمیقاً با هر کسی که تا به حال در پوست خود احساس غریبگی کرده است، طنین انداز می شود. “بازتاب” با برخی از قابل توجه ترین و آسیب پذیرترین اشعار استودیو، با حسن نیت دیوید زیپل، آهنگی خشن و احساسی است که کاملا مضامین اصلی فیلم را تکمیل می کند.
۷ “ولش کن” – “یخ زده” (۲۰۱۳)
Frozen طوفانی به هالیوود زد و تبدیل به یکی از بزرگترین شگفتی های گیشه قرن بیست و یکم شد. این فیلم با الهام از “ملکه برفی” اثر هانس کریستین اندرسن، آنا با روحیه را دنبال می کند که در جستجوی خطرناکی برای خواهر جادویی خود می رود تا پادشاهی خود را از زمستان ابدی نجات دهد.
یک دلیل بزرگ برای موفقیت چشمگیر فروزن، سرود غولپیکر “Let It Go” بود. این آهنگ در اواخر سال ۲۰۱۳ و در طول سال ۲۰۱۴ اجتناب ناپذیر بود و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و اسکار بهترین آهنگ اصلی را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. “Let It Go” که توسط ایدینا منزل توانا اجرا شد، یک سرود ناامیدانه و کاتارتیک است، سرودی برای رهایی و آزادی که السا را به عنوان نماد فمینیستی برای هزاره جدید تثبیت کرد.
۶ “You’ve Got A Friend In Me” – “Toy Story” (1995)
اولین فیلم پیکسار، «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵، یک بازی صنعت را تغییر داد. این فیلم وودی، گاوچرانی را دنبال میکند که جای خود را به عنوان اسباببازی مورد علاقه یک پسر میبیند که با ورود باز لایتیر، شخصیتی پیشرفته با تم فضانورد، به خطر میافتد. Toy Story سفر سینمایی پیکسار را آغاز کرد و آن را به عنوان یک استودیوی خانگی تأسیس کرد.
رندی نیومن مضمون فیلم را نوشته است، قصیده ای از پیوندهای ناگسستنی دوستی که دقیقاً به نام «تو در من دوست داری». این آهنگ با اشعاری شیرین و امیدبخش و ملودی شوخ و به یاد ماندنی آنی، جواهر ملودیک پیکسار است. “You’ve Got a Friend in Me” به یک لایت موتیف برجسته در سراسر فرنچایز Toy Story تبدیل شده است و در سه فیلم بعدی بازی کرده و حتی در Toy Story 3 جلدی به سبک فلامنکو اسپانیایی دریافت کرده است.
۵ “دنیای کاملا جدید” – “علاءالدین” (۱۹۹۲)
علاءالدین از رمانتیک ترین فیلم های دیزنی است. این فیلم بر اساس داستان عامیانه عامیانه عربی، داستان علاءالدین، دزد جوانی در پادشاهی آگرابا را روایت میکند که چراغ جادویی پیدا میکند و آرزو میکند شاهزاده شود تا عشق شاهزاده خانم زیبای یاسمین را به دست آورد.
این فیلم یکی از هیجانانگیزترین موسیقیهای رنسانس دیزنی را به نمایش میگذارد. با این حال، معروف ترین آهنگ فیلم، تصنیف برنده اسکار و مورد تحسین منتقدان «یک دنیای جدید» است. این آهنگ که توسط علاءالدین و یاسمین در طی یک فرش سواری جادویی اجرا می شود، یک اعلامیه عشق فراگیر است زیرا دو شخصیت احتمالات را در انتظار خود می بینند. «دنیای کاملاً جدید» که به زیبایی و با صدای پرشور برد کین و لی سالونگا ساخته شده است، یکی از پرشورترین تصنیفهای دیزنی است.
۴ “دایره زندگی” – “شیر شاه” (۱۹۹۴)
شیر شاه احتمالاً نمادین ترین افتتاحیه را در بین فیلم های دیزنی دارد. فیلم تحسینشده با سرود و الهامبخش «دایره زندگی» به نویسندگی تیم رایس، آهنگسازی التون جان و اجرای کارمن تویلی، با آواز زولو توسط لبو ام آغاز میشود.
“Circle of Life” با پیامی قدرتمند، که ماهرانه توسط آواز عمیق و قدرتمند Twillie منتقل میشود، هر کسی را که گوش میدهد احساس آرامش میکند. آهنگ فوراً نمادین است، آهنگی قدرتمند که می تواند قلب مخاطب را از خطوطی که اکنون جاودانه به زبان زولو گفته می شود سوراخ کند. همراه با یک سکانس متحرک با شکوه، “دایره زندگی” یکی از عمیق ترین و قابل تامل ترین تلاش های استودیو است و شیر شاه را به عنوان یکی از بهترین موسیقی متن های دیزنی تثبیت می کند.
۳ “مهمان ما باشید” – “دیو و دلبر” (۱۹۹۲)
رنسانس دیزنی با فیلم Beauty and the Beast «میهمان ما باش» به اوج حساسیتهای الهامگرفته از برادوی رسید. این آهنگ که توسط گروه دو نفره اشمن و منکن ساخته شده و توسط جری اورباخ و آنجلا لنزبری افسانه ای اجرا شده است، در نیمه راه فیلم می آید و اشیاء مسحور شده را در اولین شب او در قلعه هیولا برای بل اجرا می کنند.
تعداد کمی از آهنگ های دیزنی دارای سکانس های متحرک استادانه ای مانند «مهمان ما باش» هستند. این آهنگ یک نمایشدهنده واقعی است، ترانهای غیرقابل مقاومت از رنگ و صدا، قطعه مقاومت در فیلمی که تماماً از شمارههای موسیقی منحصربهفرد و فراموشنشدنی تشکیل شده است و ویترینی برای اورباخ و لنزبری فقید.
۲ “بخشی از دنیای شما” – “پری دریایی کوچک” (۱۹۸۹)
«بخشی از دنیای تو» بهعنوان بهترین آهنگ «من میخواهم» سینما شناخته میشود. آهنگی که توسط آریل در غار شگفتیهایش خوانده میشود، با تمایل او به دانستن بیشتر درباره جهان سطحی سروکار دارد. اشعار هاوارد اشمن ترکیبی کامل و هماهنگ از صداقت و اشتیاق واقعی است و ملودی غریب آلن منکن به عنوان همراهی کامل.
این آهنگ با اجرای صمیمانه صدای جودی بنسون بیشتر شده است. بنسون بهجای رفتن به یک مسیر تئاتری بزرگتر از زندگی، رویکردی ملایمتر و آرامتر را ترجیح میدهد و اجازه میدهد شعر از طریق صدای شیرین اما پرشور او بدرخشد. “بخشی از دنیای تو” شاید تاج دستاورد رنسانس دیزنی باشد، آهنگی که میل به بزرگ شدن و کاوش را به تصویر می کشد، بنابراین یک نسل کامل را مجذوب خود می کند و باعث می شود دوباره عاشق خانه موش شوند.
۱ “When You Wish Upon A Star” – “Pinocchio” (1940)
پینوکیو کلاسیک ۱۸۸۳ کارلو کولودی چندین اقتباس داشته است. با این حال، نسخه دیزنی ممکن است بهترین شناخته شده باشد. پینوکیو با هدایت پدرش جیپتو و جیرجیرک کوچکی که نقش وجدانش را بازی میکند، تلاش میکند تا تفاوت بین درست و غلط را بیاموزد، دنبال میکند.
جیمینی معروف ترین آهنگ فیلم به نام «When You Wish Upon a Star» از لی هارلین و ند واشنگتن را دارد. این ملودی که در تیتراژ آغازین خوانده می شود، به عنوان تم اصلی موسیقی عمل می کند و در مورد تم های اصلی فیلم یعنی آرزو و باور صحبت می کند. “When You Wish Upon a Star” مترادف با خود دیزنی شده است و از دهه ۱۹۸۰ بر روی لوگوی شرکت پخش می شود و میراث خود را به عنوان بهترین آهنگ از خانه موش تثبیت می کند.
دیدگاهتان را بنویسید